Prijava
Prijava
{{ errors.first('username') }}
{{ errors.first('password') }}
Zapri
Objavljeno 08. 03. 2018 Članki in nasveti

Kalcij – ključni gradnik močnih kosti

 

Kalcij je najbolj zastopan mineral v človeškem telesu. Poleg izgradnje kosti ima tudi številne druge pomembne funkcije. Potreben je za normalno delovanje celic, prevajanje živčnih signalov, pravilno delovanje mišic in strjevanje krvi, prispeva pa tudi k normalnemu sproščanju energije pri presnovi ter delovanju prebavnih encimov.

Nivo kalcija v telesu je skrbno reguliran, nanj vplivajo vitamin D, paratiroidni hormon in kalcitonin. Vitamin D sodeluje v številnih biokemijskih procesih v organizmu, med drugim prispeva k normalni absorpciji kalcija, prispeva k njegovi normalni ravni v krvi in s tem k ohranjanju zdravih kosti ter zob.

Dnevna potreba zdravega odraslega je okrog 1000 mg kalcija. Potrebe so večje v obdobju rasti, v nosečnosti in pri starejših ljudeh. Ustrezna preskrbljenost s kalcijem je še posebej pomembna v zgodnjem otroštvu in med odraščanjem, ko je rast telesa ter okostja najhitrejša. Starejši odrasli, ko se kostna gostota začne zmanjševati, naj prav tako poskrbijo za zadosten vnos kalcija. Posebej občutljivo obdobje pri ženskah je menopavza, saj hormonske spremembe vplivajo tudi na absorpcijo in metabolizem kalcija.

Ob prenizkem prehranskem vnosu kalcija se ustrezna koncentracija v telesu doseže z resorpcijo kalcija iz kosti. Na ta način telo zagotovi ustrezno količino kalcija za normalno delovanje telesnih funkcij, vendar pa ta proces zmanjšuje mineralno gostoto kosti, kar lahko vodi v osteopenijo in osteoporozo. Na procese razgrajevanja kosti vplivamo z zadostnim vnosom kalcija in telesno aktivnostjo. Za okostje človeka je namreč značilno, da se ves čas obnavlja, hkrati pa potekata procesa tvorbe in razgradnje kosti.

Osteoporoza je bolezen krhkih kosti, z njenim napredovanjem se povečuje tveganje za osteoporotični zlom, do katerega lahko pride že zaradi sile, enake ali manjše kot pri padcu s stojne višine.

Namen tako preventive kot zdravljenja osteoporoze je preprečevanje zlomov kosti.

Dnevne potrebe po kalciju lahko pokrijemo s pestro uravnoteženo prehrano. Največ kalcija je v mleku in mlečnih izdelkih, kot so siri, jogurti ter skute. Zelenjava, kot npr. špinača, brokoli, zelje in ohrovt, tudi vsebuje kalcij, vendar vsebuje še oksalno kislino, ki poslabša absorpcijo kalcija iz prebavil v kri. Kalcij najdemo tudi v ribah, mesu, sojinih pripravkih, stročnicah, semenih in oreščkih. Poleg tega, da je kalcij naravna sestavina hrane, je dodan tudi številnim prehranskim izdelkom, npr. sokovom, napitkom …

Ob neredni prehrani z nezadostnim vnosom kalcija, ga je smiselno zagotoviti v obliki prehranskih dopolnil ali z zdravili. Zdravila in prehranska dopolnila vsebujejo različno količino kalcija, ki je lahko v obliki različnih kalcijevih soli: karbonat, citrat, laktat glukonat …

Kalcijev karbonat, ki se najpogosteje uporablja, svetujemo zaužiti s hrano, saj s tem izboljšamo njegovo absorpcijo, ki je optimalna pri nižji pH-vrednosti. Starejšim priporočamo jemanje kalcija neposredno po jedi, da zagotovimo kislo želodčno okolje, mlajšim osebam pa eno uro pred jedjo oz. dve uri po jedi, da bi zmanjšali možnosti interakcij z nekaterimi sestavinami hrane, kot so vlaknine, fitinska kislina, oksalati, fosfati in maščobe.

Uporabo kalcijevih soli v procesu samozdravljenja odsvetujemo ljudem s previsoko koncentracijo kalcija v krvi (hiperkalcemija), pri preveliki količini izločenega kalcija v urinu (hiperkalciurija) in če so prisotni ledvični kamni.

Motnje elektrolitskega ravnovesja in ledvična obolenja lahko vodijo do neželenih presnovnih motenj. Zato mora zdravljenje potekati pod nadzorom zdravnika.

Jemanje zdravil za zniževanje previsokega krvnega tlaka iz skupine blokatorjev kalcijevih kanalčkov in nekaterih diuretikov ter tudi zdravil, ki vsebujejo digitalisove glikozide, in vseh tistih zdravil, kjer je potreben dve- do triurni razmik med njimi in kalcijevimi solmi za zmanjšanje vpliva interakcij med njimi, lahko pomembno vplivajo na učinkovitost zdravljenja. Ta zdravila so npr. tetraciklini, kinoloni, bifosfonati in peroralni železovi pripravki.

Kombinacija kalcija in vitamina D je pomembna, saj vitamin D omogoča absorpcijo kalcija iz prebavil. Poleg tega je pri starejših privzem kalcija iz črevesja v kri zmanjšan predvsem zaradi spremenjenega metabolizma, slabšega prehranjenja in tudi zaradi pogostejšega jemanja zdravil, ki lahko vplivajo na ravnotežje kalcija.

Komentarji bralcev
Objavljeno {{formatDate(item.created_at)}} {{item.uporabnik_ime}}

{{item.komentar}}

Naši farmacevti svetujejo

Imunska odpornost
Članki in nasveti
Imunska odpornost

Zdrav imunski sistem omogoča obrambo telesa pred patogenimi mikroorganizmi, ki nas lahko okužijo, saj na različne načine preprečuje njihov vdor v telo ali poskrbi za njihovo odstranitev, če pride do okužbe.

Meritve in svetovanje
Koledar
Meritve in svetovanje

V enotah Lekarne Ljubljana izvajamo številne meritve s svetovanjem, prav tako nas lahko obiščete v času promocij posameznih blagovnih znamk. Organiziramo tudi brezplačna predavanja za imetnike Kartice zvestobe.

Vprašajte farmacevta

{{ errors.first('zadeva') }}
{{ errors.first('email') }}
{{ errors.first('message') }}
{{ errors.first('agree') }}


Zanimive in povezane vsebine

Frax in svetovanje pri osteoporozi
Članki in nasveti
Frax in svetovanje pri osteoporozi

Osteoporoza je kronična napredujoča bolezen krhkih kosti in sčasoma zmanjša kakovost življenja zaradi zmanjšanja gibljivosti in pogostejših padcev. Zaradi zmanjšane kostne gostote so kosti bolj krhke in dovzetne za zlome.

Cink
Članki in nasveti
Cink

Med elementi, ki so ključni za delovanje živih organizmov, ima cink prav posebno mesto. Cink je v človeškem organizmu drugi najpogostejši mikroelement, takoj za železom. Je sestavni del več kot sto encimov, ki v človeškem telesu katalizirajo raznovrstne reakcije.

Magnezij
Članki in nasveti
Magnezij

Magnezij priporočamo pri povečani porabi organizma zaradi vsakodnevnih psihičnih in telesnih obremenitev, pri pomanjkanju magnezija zaradi neustrezne in enostranske ali konzervirane prehrane, pri značilnih znakih pomanjkanja magnezija, kot so nočni krči v mečih in mišična prenapetost, pri menstrualnih krčih, v nosečnosti.

S klikom na gumb »Prijavi me« boste prejemali e-novice Spletne Lekarne Ljubljana, ki vključujejo obvestila o lekarniških storitvah, dogodkih, ugodnostih, predstavitve izdelkov, strokovne članke in nasvete ter pomembna obvestila uporabnikom.

V kolikor bi želeli prejemati tudi prilagojeno ponudbo ali nam dali soglasje za izvajanje trženjskih raziskav, prosimo obkljukajte spodnja polja:

  • {{ errors.first('gdpr_prilagojena_ponudba') }}
  • {{ errors.first('gdpr_trzenjske_raziskave') }}

S klikom na gumb »Prijavi me« potrjujete, da ste seznanjeni s svojimi pravicami glede obdelave osebnih podatkov in nameni zbiranja le-teh ter se strinjate s splošnimi pogoji uporabe portala Spletna Lekarna Ljubljana, ki so v uporabi od 23. 5. 2018 in dajete privolitev, da želite prejemati zgoraj označena sporočila. Posredovanje osebnih podatkov je prostovoljno in ga lahko kadarkoli prekličete na naši spletni strani.

Kartica zvestobe Lekarne Ljubljana

Ne spreglejte aktualnega kataloga ugodnosti ZDRAVO.

Preverite jabolka zvestobe.

Izdelki iz linije Waya 10% ugodneje s Kartico Zvestobe

Akcija velja za imetnike Kartice zvestobe do 29. 02. 2020 v enotah Lekarne Ljubljana in v Spletni Lekarni Ljubljana. Popusti se ne seštevajo. Slike so simbolične. Prehransko dopolnilo ni nadomestilo za uravnoteženo in raznovrstno prehrano.

Izdelki iz linije Waya 10% ugodneje s Kartico Zvestobe
Odprite srce in podprite Hišo Ljubhospica.

S poslanim SMS-om boste prispevali 5 € za Hišo Ljubhospica. Več na www.ljubhospic.si/sms

LJUBHOSPIC5 NA 1919

Priporočamo
28,98 €
27,53 €
Zapri

Copyright © 2018 Lekarna Ljubljana. Vse pravice pridržane.